Czekaj...
1. Sylwetka barmana; wyposażenie baru; rodzaje szkła oraz sprzętu barmańskiego.
2. Historia miksologii; pionierzy światowej miksologii; podstawowe style barmaństwa, charakterystyka pracy barmana w różnych typach lokali gastronomicznych; rozwój miksologii w Polsce.
3. Towaroznawstwo alkoholowe:
- Klasyfikacja napojów alkoholowych, procesy związane z produkcją napojów alkoholowych;
- Zasady profesjonalnej degustacji;
- Dokładne omówienie poszczególnych kategorii alkoholi (historia, produkcja, marki): wódka czysta, wódki gatunkowe, gin, genever, whisky, brandy, koniak, armaniak, calvados, grappa, pisco, tequila, mezcal, rum, cachaça, likiery, wermuty, bittery;
- Każdej grupie alkoholi dedykowane są codzienne panele degustacyjne, na których uczestnicy mają okazję spróbować ponad stu marek alkoholi, wiele z nich to marki premium.
- Ze względu na olbrzymią popularność segmentu whisky, oddzielny, obszerny wykład i rozbudowana degustacja poświęcone są właśnie temu trunkowi. Na degustacji korzystamy z zestawu aromatów Whisky Aroma Kit.
4. Teoria smaku; balans w koktajlach.
5. Metody przyrządzania koktajli: building, shaking, stiring, swizzle, throwing.
6. Classic cocktails i modern classic cocktails – na szkoleniu uczestnicy poznają kilkadziesiąt koktajli klasycznych.
7. Przyrządzanie shotów warstwowych różnymi metodami.
8. Podawanie płonącego likieru sambuca.
9. Podawanie absyntu.
10. Koktajle na bazie wina musującego, koktajle aperitifowe.
11. Zasady i techniki dekorowania koktajli.
12. Drinki na bazie świeżych owoców.
13. Drinki przyrządzane w blenderze (frozen drinks).
14. Drinki efektowne i płonące.
15. Flair:
- Free pouring (nalewanie odpowiednich porcji alkoholu "z ręki", bez użycia miarek barowych, różne chwyty butelki i nalania, również przy użyciu dwóch butelek);
- Ergonomia pracy za barem, speed flair, jak pracować szybko i wydajnie, przygotowanie stanowiska barowego;
- Podstawy working flair, jak w prosty sposób uczynić naszą pracę efektowną, nie spowalniając serwisu.
16. Miksologia molekularna:
- geneza i historia kuchni i miksologii molekularnej;
- narzędzia i składniki wykorzystywane w miksologii molekularnej;
- sferyfikacja podstawowa i odwrócona, tworzenie kawioru sferycznego i większych sfer;
- tworzenie żelów i galaretek;
- pianki: espumy i puch alkoholowy.
17. Dekoracje z izomaltu.
18. Ciekły azot:
- charakterystyka ciekłego azotu;
- zjawisko Leidenfrosta;
- tworzenie sorbetów alkoholowych;
- bezy i popcorn alkoholowy;
- koktajle podawane „do góry nogami”.
19. Produkcja składników typu home-made:
- na czym polega tendencja home-made, wady i zalety produktów home-made;
- zasada „zero waste”;
- infuzje alkoholowe;
- rodzaje wykorzystywanych cukrów, produkcja domowych syropów;
- wykorzystanie kwasów, produkcja kordiałów;
- wykorzystanie tłuszczy;
- tynktury i bittery;
- wykorzystanie octu;
- dekoracje;
Produkty home-made na szkoleniu przyrządzane są różnymi metodami: maceracja, gotowanie, blendowanie, gotowanie sous-vide, infuzja ciśnieniowa.
20. Wariacje na klasycznych koktajlach przy użyciu produktów home-made zrobionych na zajęciach.
21. Koktajle wędzone przygotowywane przy użyciu pistoletu wędzarniczego Smoking Gun.
22. Koktajle musujące przygotowywane przy użyciu shakera Perlini.
23. Flavour Blaster – wykorzystanie urządzenia do tworzenia aromatycznych baniek na koktajlach.
24. VOM – tworzenie jadalnych, unoszących się „chmurek”.
25. Wino:
- metody produkcji wina czerwonego i białego;
- metody produkcji wina słodkiego;
- produkcja szampana i win musujących;
- charakterystyka głównych czerwonych i białych szczepów;
- główni producenci wina;
- wady wina;
- czytanie etykiety na butelce;
- szkło potrzebne do serwowania wina, dekantacja, przechowywanie wina;
- dobór wina do potraw.
26. Moduł Barista:
- podstawowa wiedza na temat kawy, uprawy, gatunków, obróbki;
- zasady eksploatacji i konserwacji ekspresów ciśnieniowych;
- poprawne przygotowanie espresso;
- kawy mleczne.
27. Psychologia sprzedaży, techniki zwiększania przychodu, idea hospitality.
28. Zarządzanie barem:
a) Współpraca z firmami z segmentu FMCG.
- kontrakty: specyfika tematu, prawa i obowiązki stron;
- analiza wiodących firm z branży alkoholowej wraz z portfolio.
b) Nadużycia w gastronomii i metody ich zapobiegania.
c) Remanent (spis z natury).
- w jaki sposób i jak często należy przeprowadzać inwentaryzację ?
- jak analizować wynik ?
- wymogi prawne;
- znaczenie dla realnego BC.
d) Zezwolenie na sprzedaż alkoholu (tzw. koncesja).
- rodzaje i opłaty;
- warunki przyznania.
e) Projektowanie karty alkoholi i koktajli od strony ekonomicznej:
- beverage cost – kalkulacja i analiza;
- marża, a narzut;
- rola podatku VAT;
- pricing - zarządzanie cenami,
- systemy motywacyjno/sprzedażowe (kwotowe, procentowe);
- podstawowe wskaźniki:
zysk netto, zysk brutto, EBIT, EBITDA.
f) Formy prawne zatrudnienia w branży HoReCa.
- umowa cywilnoprawna - specyfika;
- prawa i obowiązki zleceniobiorcy i zleceniodawcy;
- umowa o pracę - kluczowe założenia;
- prawa i obowiązki pracownika i pracodawcy;
- rola i zadania Państwowej Inspekcji Pracy;
- płacowe i pozapłacowe koszty pracy w Polsce;
- tzw. samozatrudnienie – charakterystyka. Wady i zalety.
g) Formy prawne działalności gospodarczej.
Analiza wad i zalet pod kątem biznesu gastronomicznego:
- jednoosobowa działalność gospodarcza;
- spółki osobowe;
- spółki kapitałowe.
h) Podatki.
Podatek VAT - stawki dla branży gastronomicznej;
Podatek PIT - specyfika i stawki;
Wybór formy opodatkowania przy podatku PIT;
Podatek CIT - specyfika i stawki.
i) Napiwki oraz tzw. serwisy.
Różne systemy podziału napiwków. Wady i zalety;
Opodatkowanie napiwków;
Opodatkowanie opłat serwisowych.
Program szkolenia jest wyłączną własnością Ogólnopolskiej Szkoły Barmanów.